
1905-1959
Kaikki alkoi Giuseppe Bianchista, joka valmisti polkupyöriä. Hänen poikansa Enzo tapasi armeijassa Arrigo Tosin, meni naimisiin hänen sisarensa Eldan kanssa ja he kaikki päättivät työskennellä yhdessä. Yli 100 vuotta perustamisensa jälkeen yritys on edelleen moottoripyörien markkinajohtaja.

1960-1969
Vuosikymmenen alussa luovuttiin historiallisesta tehdas Via Bellarivassa, ja yritys muutti Osmannoroon.Vuonna 1966 hirvittävä tulva riehui Firenzessä aiheuttaen vakavia vahinkoja myös Betalle, mutta yhtiö pääsi takaisin jaloilleen hyvin nopeasti. Uusien sisäisten insinöörien suunnittelemat moottorit menivät tuotantoon.

1970-1979
Moottoriurheilu oli aina ollut osa yrityksen DNA:ta. Moottoriurheilu mahdollisti uusien mallien kehittämiseen nopeammin, uusien koneiden testaamisen käytännössä ja myynnin lisäämisen osoittamalla tuotteen huippulaatu kilpailumenestyksen kautta.

1980-1989
Ala muuttui nopeasti. Motocrossia hallitsivat yhä enemmän japanilaiset valmistajat, joten Beta päätti keskittyä trial-moottoripyöriin. Luotiin sarja moottoripyöriä, jotka onnistuivat usein voittamaan maailmanmestaruuden. Muita maastoajoneuvoja ei kuitenkaan unohdettu, ei moposarjaakaan.

1990-1999
Lapo Bianchin liittyminen yhtiöön oli Betan historian merkkipaalu. Koko tuotanto- ja hallintorakenne päivitettiin, tavoitteena lisätä näkyvyyttä ulkomailla samalla kun teknisiä ja kaupallisia yhteistöitä vahvistettiin. Trial-kilpailujen menestys jatkui, ja ne olivat nyt yhtiön lippulaiva.

2000-2009
Yhtiön laajat muutokset mahdollistivat keskittymisen ulkomaisiin markkinoihin, samalla kun mallivalikoimaa lisättiin osittain KTM:n ja Suzukin yhteistyösuhteiden ansiosta. Kilpailumenestys osoittautui erittäin hyödylliseksi liiketoiminnan kehittämisen välineeksi.

2010-2019
Vuosikymmen, jota leimasivat suuret muutokset. Skootterimarkkinat kehittyivät ja enduropyörien myynti kasvoi maailmanlaajuisesti, kun taas trial-pyörien myynti hieman väheni. Beta valmisti nyt kaikki kaksi- ja nelitahtimoottorinsa itse. Yhtiön sitoutuminen moottoriurheiluun toi lisää maailmanmestaruuksia, mukaanlukien valmistajien tittelit, jotka olivat arvostetumpia ja joita yritys ei ollut koskaan ennen voittanut.